Így árazd be magad álláskeresőként, munkavállalóként: a piaci érték meghatározása

Így árazd be magad álláskeresőként, munkavállalóként: a piaci érték meghatározása

Következő bejegyzésünk talán kissé nyers és kemény lesz, viszont szögezzük le, hogy nem is húzható rá mindenféle munkára és szakterületre. Ettől függetlenül munkavállalóként is fontos megérteni, hogy nem a két szép szemünkért kapjuk a fizetést, és hogy egyébként havonta mennyibe kerül minket kifizetni a cégnek. Persze a korrekt bánásmód alap kell legyen, viszont ez mindkét félre igaz: ha csak túlélni járunk be a munkahelyre, ellébecolni a munkaidőt, akkor ne várjuk el, hogy ezért több pénzt is kapjunk. A munkáltató nem „kedvességből” fizet, hanem azért, mert értéket kap cserébe. Ha te hozod azt az értéket, amit a cégnek megér, akkor megkapod a fizetést, ha nem, akkor a plafon alacsony. Ez nem kapitalista ítélet, ez egyszerű számítás. De hogyan határozható meg, mennyit érünk a piacon, mennyit ér a munkánk?

Egyáltalán mi a fene az a piaci érték egy munkavállalónak, nem túl kapitalista meghatározás ez?

Hogy mi az a piaci érték tulajdonképpen? Röviden: azt az összeget, amit a piac hajlandó fizetni azért a készségért, tapasztalatért és eredményért, amit te adsz. Nem csupán a diplomád számít, hanem a konkrét, mérhető eredmények, a ritka készségek, a helyi kereslet, és az, hogy mennyire gyorsan tudsz bevételt vagy megtakarítást generálni a munkáltatónak. A mediánadat a legjobb kiindulópont, mert megmutatja, mit keres a többség az adott pozícióban és régióban, nem torzítja az átlag egy-két extraprofit miatt.

A számítás alapja: átlagos- és mediánbérek a szakterületen, adott piacon

Hogyan számolj egyszerűen: a legegyszerűbb, ha megnézed, mennyi a mediánbér az adott pozícióban és régióban, ez lesz a reális közép. Innen lehet elindulni: ha van többéves tapasztalatod, speciális tudásod vagy olyan eredményeid, amelyek mérhetően értéket hoztak a cégnek, akkor nyugodtan számolj rá egy pluszt. Egy kiindulópont lehet például: célbér = medián + tapasztalatból adódó emelés (pár százalék évente) + extra tudás, ritka skill (10–30%) + felelősségvállalás, önállóság (5–15%). Ez nem egzakt képlet, de segít tisztábban látni, hogy mennyit kérhetsz reálisan.

ksh.hu/gyorstajekoztatok/ker/ker2503.html

A munkáltató nem a semmiért fizet, a fizetést is ki kell termelni hónapról hónapra

Gondolkodj úgy, mint a munkáltató: mennyibe kerül havonta egy új kolléga? A fizetésen túl ott van a munkáltatói járulék, a betanítás költsége, az álláshirdetés és kiválasztás ideje, az esetleges helyettesítés költségei. Ha te kevesebb idő alatt termelsz vissza ennek a befektetésnek az értékét – például hozol ügyfelet, javítasz folyamatot, csökkented a selejtet – akkor erősebb pozíciód lesz a bértárgyaláson.

Fizetési tárgyalás munkaadó és munkavállaló között

Magasabb fizetést szeretnél? Tanulj, fejlődj és csinálj több értéket a cégnek!

Ha magasabb fizetést akarsz, ne könyörögj, tanulj és termelj több értéket. Vegyél rövid tanfolyamokat, szerezz releváns bizonyítványokat, csinálj portfóliót vagy mellékprojektet, mérd az eredményeidet számokban. Ha a múltban hoztál X százalék növekedést, ezt írd le a CV-ben és az interjún. A fizetés tárgyalásakor mutasd meg, hogy a cég mit nyer veled: több ügyfél, gyorsabb termelés, kevesebb kiesés, jobb minőség, vagy akár jobb ügyfélélmény.

Ne járj indokolatlan behódolással a tárgyalóasztalhoz, de ne is követelőzz. Racionalitás a lelke mindennek ez esetben. Legyél tárgyilagos: mondd el, mennyi a piaci medián, mit tudsz hozni felülre, és mi a te reális elvárásod. Például így: „A piacon a medián ehhez a szerepkörhöz Debrecenben X forint. Ennyiért és efölött vállalok, mert az elmúlt évben Y projektben Z eredményt értem el, ami havonta ennyi pluszt jelent a cégnek.” Ez rövid, kontrollált, és a fókusz az értéken van, nem a panaszon.

Ne hódolj be, beszéljen helyetted a korrekt munkamorál

Végül tehát, de nem utolsósorban, összefoglalva: a munkamorál beszéljen helyetted. A legjobb ajánlólevél a megbízhatóság, a határidők betartása, a jó kommunikáció. Azok a jelöltek, akik bizonyíthatóan együttműködnek, tanulnak és javítanak folyamatokat, hosszú távon többet érnek a piacon. Ha belépsz egy pozícióba, adj magadnak egy kezdeti időszakot, mérd a hatásodat, kérj visszajelzést, és ha jól teljesítesz, ne félj a fizetésemelés kezdeményezésétől.

DebrecenAllas.hu / P.P.