
Alighanem mindenki látott már olvasóink közül is sablonos álláshirdetést, ahol a jó kommunikációs készséget, tanulékonyságot, csapatmunkára való hajlamot és egyebeket emelték ki a munkáltatók, mint elvárások vagy előnyök. Nos, ezek szép és jó dolgok, de érdemes komplexebben is megvizsgálni, mi rejlik e fogalmak mögött valójában, vagy épp mit várnak a munkahelyen, amikor csak ennyit látunk a kritériumok között. Az ember nem is gondolná, de sokszor éppen ezeken a „semmilyennek tűnő” elvárásokon múlik, ki illik igazán a csapatba. Ahogy egy színházi plakáton sem derül ki, milyen darabra váltunk jegyet, úgy ezek az általános elvárások is gyakran rejtenek konkrét munkahelyi kihívásokat. Ha megértjük, mit takarnak valójában ezek a kifejezések, könnyebb lesz az álláskeresés is. Értelmező kéziszótár álláskeresőknek, munkavállalóknak, karrierváltóknak és mindenkinek, aki értetlenül áll a hasonló közhelyes megfogalmazások előtt!
Jó kommunikációs készség
Ez természetesen nem azt jelenti, hogy Shakespeare-i monológokat kell előadni az irodában. A jó kommunikáció sokkal inkább a világos, lényegretörő és célzott információátadást jelenti. Ha például egy adminisztrátori pozícióra jelentkezel Debrecenben, az e-mailek világos megfogalmazása, a telefonos egyeztetések gördülékenysége és a kollégákkal való jó hangulatú együttműködés is ide tartozik. Gondolj bele: ha nem kommunikálsz jól, az félreértésekhez, időveszteséghez, sőt akár ügyfélvesztéshez is vezethet.
Terhelhetőség
Sokaknak rossz élmény fűződik ehhez a szóhoz, pedig nem a heti 80 órás munkáról van szó. Inkább azt jelenti: képes vagy időszakosan nagyobb nyomást kezelni, határidőre dolgozni, vagy egy nehezebb ügyfélszituációban is nyugodt maradni. Például, egy debreceni call centerben nem mindegy, hogyan reagálsz, ha egy ügyfél épp nem a legjobb hangulatban hív. Terhelhető az, aki ezek után is kiegyensúlyozottan folytatja a munkát – de a mentális egészségét nem teszi kockára.
Csapatmunkára való hajlam
Nincs álláshirdetés e kritérium nélkül. Az a lényeg, hogy képes vagy-e mások munkájához alkalmazkodni, nemcsak akkor segítesz, ha kérnek, hanem előre gondolkodva is. Tudod, hol végződik a te feladatod, és hol kezdődik a másiké, és nem okoz gondot, ha néha ezek kicsit összemosódnak.
Önállóság
Ha egy debreceni kisvállalkozás keres ügyintézőt, gyakran szerepel az elvárások között az „önálló munkavégzés” kifejezés. Itt nem az a lényeg, hogy senkivel se beszélj – hanem hogy ne kelljen minden apróságot külön megkérdezni. Tudj dönteni, priorizálni, átlátni egy-egy folyamatot. Ha bizonytalan vagy, természetesen kérsz visszajelzést – de nem vársz minden lépésnél külön utasításra.
Tanulékonyság
Ez a tulajdonság az egyik legnagyobb érték a mai munkaerőpiacon. A debreceni cégek – főként a nemzetközi háttérrel rendelkező vállalatok – gyakran nem a meglévő tudás alapján döntenek, hanem azt nézik: hajlandó vagy-e fejlődni. Sokan belépő szintű pozícióból jutnak előrébb pár hónap alatt – csak mert nyitottak, kérdeznek, és beleássák magukat az új feladatkörökbe. A tanulékonyság tehát nem azt jelenti, hogy mindig új képzéseket végzel – hanem hogy tudsz alkalmazkodni és fejlődni.
Hogyan bizonyítsd mindezt?
-
Hozz gyakorlati példát: „az előző munkahelyemen gyakran kellett konfliktust kezelni ügyfelekkel és mindig sikerült nyugodt hangnemben lezárni a beszélgetést.”
-
Használj visszajelzéseket: „a korábbi csapatomban gyakran kértek tőlem segítséget új kollégák betanításánál.”
- Ne csak állítsd, mutasd meg, akár az önéletrajzodban, akár szóban, interjún.
Valós elvárások rejtőznek a klisék mögött
A sablonosnak tűnő kifejezések mögött valódi emberi viselkedésminták és elvárások állnak. Ha ezekre tudsz reflektálni, jobban megérted a hirdetéseket, illetve sokkal magabiztosabban is tudsz jelentkezni. Debrecenben is egyre több munkaadó keresi a tényleges hozzáadott értéket, és a kiváló hozzáállást. A kérdés csak az: te hogyan mutatod meg ezt?
DebrecenAllas.hu / P.P.