Mesterséges intelligencia a munkában és tanulásban: használjuk vagy kerüljük?

Mesterséges intelligencia a munkában és tanulásban: használjuk vagy kerüljük?

Szélsebesen beszivárgott mindannyiunk életébe a mesterséges intelligencia, jött, látott, s győzött. Az teljesen biztos, hogy egy új korszak hajnalán vagyunk. Egyre többen használják tanuláshoz, munkához, ötleteléshez vagy épp problémamegoldáshoz. Debrecen sem kivétel: legyen szó diákokról, tanárokról, kisvállalkozókról vagy épp multis projektmenedzserekről, ma már szinte mindenkinek ott lapul a gépén valamilyen AI-eszköz. A napi munkánk része, a tanulás vagy akár egy egyszerű Google-keresés során is szembejön velünk. Debrecenben is egyre többen próbálják ki a mesterséges intelligencia kínálta lehetőségeket – van, aki izgalommal, mások még némi kétkedéssel. Vajon tényleg gyorsabbá teszi a munkát? Vagy csak lustábbá? Egy biztos: a mesterséges intelligencia nem jövő, hanem jelen is már rég, és az a kérdés, hogyan tudjuk beépíteni úgy a mindennapjainkba, hogy az minket szolgáljon, ne pedig helyettesítsen.

Mikor hasznos a mesterséges intelligencia?

Kezdjük azzal, hogy a mesterséges intelligencia – egyelőre? – nem egy önállóan gondolkodó gép, ami itt és most öntudatra ébred, és mind meghalunk, hanem egy eszköz. És mint minden eszköz, akkor működik jól, ha megfelelően használjuk. A debreceni cégek közül sokan már most beépítették a napi munkába: marketingkampányok előkészítésénél, adatelemzésekhez, ügyfélszolgálati automatizáláshoz vagy épp fordításokhoz. KKV-szinten is egyre több a példamutató használat – például szövegírási asszisztensek, automatizált rendszerek formájában.

A tanulás terén is komoly segítséget nyújthat. Például, ha egy diák a helyi fejlesztésű Xeropan nyelvtanuló appot használja, máris AI-val dolgozik. De ma már matematikai feladatok megértésében, fogalmazásvázlatok készítésében vagy akár nyelvtani javításban is partner lehet az MI. Amennyiben nem visszaélünk vele, hanem tanulási segédként kezeljük.

MI használat

Mikor veszélyes?

A probléma ott kezdődik, ha a mesterséges intelligenciát „gondolkodás helyett” használjuk. Például ha valaki teljes dolgozatokat generáltat vele, majd leadja a sajátjaként, azzal nemcsak etikátlanul jár el, hanem el is veszít egy fontos fejlődési lehetőséget, és önmagát csapja be. De a Debreceni Egyetemen már működik olyan hiteles plágiumellenőrző rendszer is, ami képes kiszűrni az MI-generált tartalmakat is – és bizony több hallgató is megütötte már a bokáját.

A munka világában sem mindegy, hogyan használjuk. Egy HR-es vagy vezető számára fontos látni, hogy a kreatív gondolkodás nem helyettesíthető algoritmusokkal. Egy logót meg tud csinálni az AI, de azt, ami mögötte van – a márkát, az érzést – azt még mindig ember teszi bele.

Mit gondolnak erről a cégek?

Debrecenben több vállalat is elkezdett saját MI-irányelveket kidolgozni. A nagyobb cégek – például a Deutsche Telekom IT Solutions vagy a Schaeffler – már pilot projekteket futtatnak, és belső tréningeket tartanak az AI etikus és hatékony használatáról. A kisebb vállalkozásoknál ez még sokszor kísérletezés, de a tendencia egyértelmű: aki értő módon használja az AI-t, versenyelőnyt szerez.

A HR-esek részéről is változik a szemlélet. Míg régebben gyanakodva nézték az MI-t használó jelentkezőket, ma már sok helyen pluszpont, ha valaki ismeri az alapokat, és tudja, mikor nyúlhat hozzá jogszerűen, etikusan.

AI alkalmazása

Na és az iskolák?

A közoktatásban még nagyobb a megosztottság. Egyes tanárok örömmel fogadják az AI-t mint modern taneszközt, mások viszont szigorúan tiltják. A debreceni középiskolák többsége még keresi az egyensúlyt: hogyan lehet tanítani a kritikus gondolkodást úgy, hogy közben ne zárjuk ki a modern technológiákat. Van, ahol már külön órákon mutatják be, hogyan használható az MI kreatív és tanulást támogató módon.

Merre tovább?

A mesterséges intelligencia nem ellenfél, hanem lehetőség. De csak akkor, ha okosan bánunk vele. Ha Debrecenben is szeretnénk élni ezzel a lehetőséggel, legyen szó tanulásról, álláskeresésről vagy munkavégzésről, akkor a legfontosabb, hogy ne féljünk tőle, de ne is helyettesítsük vele magunkat. A kérdés tehát nem az, hogy használjuk-e, hanem az, hogyan és mire. Az MI egy eszköz, rajtunk múlik, okosan vagy rosszul alkalmazzuk, illetve mi vagyunk érte, vagy az van értünk, nagyon nem mindegy.

DebrecenAllas.hu / P.P.